donderdag 13 oktober 2016

'Burgers Den Helder verdienen betere gemeenteraad'

De Stadspartij kiest toch voor nieuwe wethouder!?

Een artikel van 1 jaar geleden???

Burgers Den Helder verdienen betere gemeenteraad'
DEN HELDER - ,,Er wonen fantastische, warme mensen in Den Helder. Jammer dat zij zo’n gemeenteraad hebben. Zij verdienen beter.’’
Door Delano Weltevreden - 5-10-2015, 20:00 (Update 5-10-2015, 20:00)
Odd Wagner, sinds maandag wethouder af, windt er geen doekjes om: ,,Toen ik hier wethouder zou worden heb ik rapporten van de afgelopen twaalf jaar gelezen over de bestuurscultuur in Den Helder. En ik heb mezelf beloofd dat ik die rapporten bij mijn vertrek weer uit de kast zou trekken om te kijken of het klopt met wat ik hier ben tegengekomen. Wat het college betreft is de situatie verbeterd. We hebben daar met z’n allen discussie gevoerd op de inhoud van onderwerpen. Tot mijn grote teleurstelling is er met betrekking tot de gemeenteraad niets veranderd. Lees het rapport van professor Tops nog maar eens na. Er zijn nog steeds vetes, er wordt nog steeds op de man gespeeld. Zij zijn nog steeds bezig met macht en positie. Het is nog steeds een groep van mensen die navelstaarderig bezig zijn met zichzelf en met elkaar, niet met de stad.’’
Eigen fracties
Hij spaart ook zijn eigen fracties niet: GroenLinks, ChristenUnie en Behoorlijk Bestuur. ,,Zij bleven naar mijn gevoel te lang hangen in de oppositionele rol. Het ging te vaak over mensen, niet over de inhoud. Ik praat liever over de inhoud.’’
Wat in zijn ogen nodig is om de verziekte politieke cultuur in Den Helder te doorbreken? ,,Er moet een compleet nieuwe gemeenteraad komen. Er zitten te veel mensen die al heel lang in de politiek zitten. Ook in commissies. Zij kunnen die politiek niet loslaten. Maar dat zie je niet alleen in de politiek. Ook in allerlei besturen en raden van toezicht zitten mensen die in de politiek zitten of zaten. Als ik mensen in Den Helder ontmoette vroeg ik altijd: bent u ex-wethouder, ex-commissielid of ex-raadslid. En heel vaak was dat het geval. Mijn advies aan hen is: neem afstand. Wanneer je in de politiek hebt gezeten, beschik je over een heleboel informatie. Die kun je niet zomaar loslaten. Je gaat je dan overal mee bemoeien. Wie in de politiek heeft gezeten moet een tijdje wegblijven uit allerlei organen. Dat zou goed zijn voor deze stad.’’ In Heemskerk was hij acht jaar wethouder voor GroenLinks. In Den Helder duurde het wethouderschap van Odd Wagner vijftien maanden. Enkele weken geleden trok Peter Reenders van de Stadspartij de stekker per sms uit de coalitie. ,, Ik stond op de kortebaandraverij in Heemskerk toen Tjitske Biersteker mij daarover belde. Politiek is een dirty game, dat hoef je mij niet uit te leggen. Maar ik vind dat Peter Reenders onfatsoenlijk met de coalitiepartners is omgegaan. Als je het politiek niet eens bent moet je het fatsoen hebben om met elkaar om de tafel te gaan zitten en te zeggen: ’het houdt op’. Dat doe je niet per sms. Dat is niet beschaafd.’’
Rotte vis
Het dieptepunt vond Odd Wagner toch de vergadering waarin de gemeenteraad besloot wethouder Geurt Visser naar huis te sturen. Raadsleden maakten elkaar daar voor het oog van landelijke media voor rotte vis uit. ,,Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen zijn veel mensen weggebleven, de opkomst was 47 procent. Als je ziet dat je volksvertegenwoordigers zich zo misdragen, neem ik de kiezers dat niet kwalijk. Het zal mij niets verwonderen als het percentage bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen nóg lager uitkomt.’’
Toch zal hij het mensen uit zijn netwerk niet afraden om bestuurder te worden in Den Helder. ,,Het is een fantastische stad met geweldige mensen. Daar ben je als bestuurder voor aan het werk.’’
Hoewel hij wethouder af is, is Den Helder nog niet af van Odd Wagner. ,,Ik ben gek op koken en ga twee cursussen volgen aan de Volksuniversiteit. In november een cursus brood- en banketbakken en in maart ga ik leren vis en zeevruchten te bereiden. Daar heb ik me tot nu toe niet aan gewaagd.’’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten